Hasselnötskakor

Du behöver: 200g skalade hasselnötter, 2½ dl florsocker, 2msk potatismjöl, 2 äggvitor
Jag gjorde bara halva receptet, och om du inte äter ägg så är jag säker på att det finns recept där man kan byta ut det mot något veganskt, men det har jag tyvärr inte hunnit testa än!
 
Det finns lite olika sätt att göra det här receptet på, men grunden i båda är att blanda alla torra ingredienser först, som på bilden. Sedan kan du antingen röra ned äggvitan tills en deg bildas, eller så vispar du äggvitan pösigt i en egen skål, och vänder sedan ner de torra ingredienserna i smeten.
 
Gör du degen så rullar du ut den till små bollar och trycker ned hela hasselnötter. Den andra klickar du ut med en sked, och dekorerar också då med en hasselnöt om du vill!

In i mitten av ugnen på 175°C i 10-15 minuter tills kakorna är gyllenbruna och knapriga på utsidan, och härligt sega på insidan!
 
Det finns massvis av olika varianter av det här receptet, en del där kakorna ska vara i ugnen på högre värme och kortare tid, några där strösocker används istället för floursocker, andra där även äggulan ska ner i smeten! 😃 Oftast brukar alla smaka lika gott!
Happy baking! ♡

Små förändringar för ett bättre 2017

Hej där ute! Hoppas att året har fått en fin och lugn start än så länge. Här har det varit bra, hoppas bara på att vintern kommer på riktigt snart, med snö och myskänsla!
Idag tänkte dela med mig av lite tips över saker som kan hjälpa till att göra livet lite bättre, och framför allt mer rofyllt - något som kan behövas när världen är stressig och man lätt glömmer bort att ta hand om sig själv. Positivitet och välmående är ett ämne som betyder mycket för mig, och jag kommer väva in det mer i bloggen allt eftersom.
 
Nytt år, nya möjligheter. Här kommer mina bästa tips!
 
♡ Ha en egodag!
...Eller en eftermiddag. Det behöver inte vara en heldag, så länge du prioriterar dig själv. Stäng av mobilen, eller sätt inget alarm. Ta ett långt bad, eller gå ut och gå i skogen. Gör något som du tycker är avslappnande! Tänk inte på jobb eller måsten eller det där mötet som du stressar över. Gör en hårinpackning eller ansiktsmask. Måla, skriv eller gå och träna. Drick en kanna te och gosa med ditt husdjur. Jag sitter gärna i solen på balkongen, eller i köket och målar något med lite musik i bakgrunden. Låter hjärnan "stänga av" en stund. Jättehärligt! Försöker ha en sån dag eller stund en gång i veckan i alla fall, men man kan ju börja med varannan tills att man fått in vanan. 😉
 
♡ Egentid / hobby
Det här är lite samma som ovan, fast kortare och mer baserat på kreativitet. Jag försöker ha en stund varje dag, oftast på kvällen, då jag kopplar av och skriver lite eller läser en bok. Något jag gör för att det är kul, och för att det ger mig inspiration!
 
♡ Förbered morgondagen redan kvällen innan
Du kommer spara så mycket energi om du lägger tio minuter på att plocka fram kläder eller packa väskan, förbereda matlådor eller något sånt redan kvällen innan. Det är en liten grej, och många kanske redan gör det, men det kommer underlätta morgonen så himla mycket!
 
♡ Positiv morgonrutin
Starta dagen mjukt. Sträck på dig och unna dig en extra stund, kanske de där tio minuterna du sparade på att förbereda allt kvällen innan, för att göra något du tycker om. Jag sitter gärna och tar en kopp kaffe i lugn och ro, då kommer jag i rätt sinnesstämning och känner mig (oftast) redo att möta dagen. Ibland lägger jag extra tid på att sminka mig fint, eller gör en snygg, instagramvänlig och god frukost. Så sträck på dig, och säg godmorgon till dig själv först! Har du en bra morgon så kommer resten av dagen gå finfint!
 
♡ Säg JA mer
Trotsa dina rädslor och din stress. Övervinn den, man vet aldrig vad som väntar om man tackar "ja" till något. Se fram emot möjligheterna, låt nya dörrar öppnas.
 
♡ Var stolt över dig själv!
Det här är så viktigt. Vi har väl alla dagar då vi känner oss dåliga på något sätt, och det är okej. Men glöm inte att erkänna för dig själv då och då hur jävla grym du är! Lista upp saker för dig själv som du är stolt över, även om de känns små, som att bara ta sig upp ur sängen en extra jobbig morgon. Tro på dig själv, bygg upp ditt egna självförtroende och din självkänsla!
 
♡ Fokusera på tacksamhet
I den här konsumtionsbesatta världen är det lätt att ibland ta för givet allt man har. Ta en minut eller två varje dag, och var tacksam för något. Kanske innan du skall sova. Vad är du glad eller tacksam för idag? Att vädret var fint? Eller att den där snygga personen log mot dig? Behöver inte vara någonting stort, men det är så viktigt och kommer göra dig gott. 😊
 
 
♡ Byt lakan, drick ett extra glas vatten, stanna upp
Hur skönt är det inte att lägga sig i en renbäddad säng? Det tar inte särskilt lång tid, och det blir ju så härligt.
Jag är sjukt dålig på att dricka vatten, så jag försöker att dricka lite varje gång jag kollar vad klockan är på datorn 😜.
Då och då tar jag tre djupa andetag, blundar i några sekunder och fokuserar på det jag kan känna och höra. Det här är ett sätt att finna lite mer inre balans och bli mer avslappnad i nuet.
 
Allt det här låter kanske jättemycket när man läser det, men det är faktiskt ganska lätt att göra! Försök med i alla fall ett par punkter då och då, jag lovar att det kommer göra vardagen mycket härligare.

Grön supersmoothie

Alldeles perfekt så här i vintertid, och en riktigt nyttig vitaminbomb är vad den här smoothien är. Går snabbt och lätt att göra och står sig bra i kylen över natten.
 
För ungefär 0,5L dryck använde jag
  • en halv avocado
  • saften från en halv lime
  • en näve frysen mango
  • ett grönt äpple
  • ett par stora blad grönkål
  • 2-3dl havremjölk
Mixa allt i en blender tills smoothien är len. Jag gillar när den är tjock och lite mer matig, men tillsätt bara mer havremjölk eller eventuellt vatten för en lösare konsistens.
Passa på att köpa grönkål nu när det är säsong, det innehåller en massa vitamin-c, a, e och järn, och det går dessutom jättebra att frysa in!
Upp